Jag finner inga ord

Jag finner inga ord. - Alltså jag älskar att få läsa förlossningsberättelser som andra skriver i bloggar. Men när jag kollade runt fann jag en sak på Aftonbladet som gjorde att man tappade hakan. Fy fan alltså, jag finner inga ord. Det gör ont i hela mig att läsa detta hemska.. Jag hoppas att dom som va med under denna förlossningen ska verkligen utredas för detta.. För er som är nyfikna och vill läsa, finner ni artiklen HÄR


Dog efter 55 timmars kamp. Bilder lånade av AF

Söndag 1 maj
05.00:
Värkarna börjar.
07.43:
Kontaktar Höglandssjukhuset.
10.30:
Kommer in på förlossningen.
15.07:
Skickas hem.

Måndag 2 maj
00.30:
Ringer förlossningen, tilltagande sammandragningar och upptäcker blod.
01.16:
Kommer återigen in på förlossningen, bedöms och får stanna kvar.
02.40:
Upplever sammandragningarna som smärtsamma. Får sovdos.
08.45:
Fortfarande vaken. Jobbiga smärtor i ryggslutet.
10.07:
Undersöks av läkare.
16.45:
Missfärgat fostervatten avgår.
18.20:
Får värkförstärkande dropp, så även senare under kvällen.
19.49:
Får ryggmärgsbedövning, så även senare under kvällen. Tar även lustgas.

Tisdag 3 maj
00.25:
Barnet sover, enligt mätning av hjärtljuden.
06.30:
Läkare kontaktas på grund av problem med förloppet. Kvinnan mycket trött.
07.30:
Morgonrond. Barnmorskan är inte med på grund av stor arbetsbelastning. Datorproblem gjorde att förlossningsdiagram inte kunde tas fram och ses över av läkare.
08.05:
Ny barnmorska, har svårt att registrera värkarna. Den anmälda överläkaren gör en undersökning och planerar att förlösa med sugklocka.
09.40:
Kvinnan trött och uppgiven enligt barnmorska. Överläkaren ordinerar provkrystning.
10.20:
Ansvarig överläkare upptagen av patientmottagning. En annan överläkare kontaktas av barnmorska.
10.40:
Ansvarig överläkare upptagen av telefontid. Läkare utan legitimation och med tre månaders erfarenhet antecknar: ”inte läge för sugklocka”.
11.20:
Ansvariga överläkaren beslutar om sugklocka. Barnmorskan hade förberett för akut kejsarsnitt. Hon kände olust inför sugklocka på grund av den utdragna förlossningen och flera andra faktorer.
11.35:
Ansvarig överläkare gör nio dragningar med sugklockan. Men sugklockan lossnar två gånger. Utdragningsförsöken tog 45 minuter, enligt riktlinjerna finns en maxtid på 25 minuter, därefter ska övervägande göras för kejsarsnitt.
12.47:
Ansvarig överläkare försöker nu med hjälp av tång dra ut barnet.
12.55:
Efter två dragförsök med tången är huvudet ute, men kroppen sitter fortfarande fast. Överläkaren öppnar upp kvinnan än mer i underlivet och tvingar sedan ut barnet. Den aktiva förlossningen har pågått i omkring 24 timmar enligt chefsläkaren. Totalt sedan värkstart är det nu 56 timmar.
13.13:
Barnet kommer ut livlöst. Återupplivningsförsök görs.
13.32:
Barnet dödförklaras.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0